Vad du behöver veta under din hyra hos Europcar

Vart hör jag av mig med frågor om den hybrid-/elbil som jag hyr?

-Scanna den QR-kod som sitter på panelen för att ta del av snabbguide och information som rör bilen. Det går också att hitta informationen på www.europcar.se/info välj språk och bilmodell. 
 

Vart kan jag ladda den hybrid-/elbil som jag hyr?

I Sverige finns det ca 20.000 publika laddstationer och infrastrukturen ökar på ständigt. Du hittar vanligtvis laddpunkter vid matbutiker, shoppingcentra och längs stora motorvägar
 

Kan jag lämna hyrbilen på ett annat uthyrningskontor än jag hämtade ut den?

-Ja oftast är det möjligt. Kontakta uthyrande kontor för godkännande och kostnadsinformation. Kontaktuppgifter finns på ditt digitala hyresavtal. 
 

Kan jag ändra återlämningsdatum?

-Ja oftast är det möjligt. Kontakta uthyrande kontor för godkännande och kostnadsinformation. Kontaktuppgifter finns på ditt digitala hyresavtal
 

Vart hör jag av mig om jag hittat en skada på hyrbilen som precis hämtat ut?

-Innan du använder bilen är det viktigt att kontrollera att bilens skick stämmer med den skadedokumentation som finns att läsa tillsammans med det digitala hyresavtalet. Vid eventuella avvikelser måste du kontakta uthyrande kontor innan bilens tas i bruk för att förhindra att du själv blir ersättningsskyldig för skadan. 
 

Hur fungerar kortbetalning i samband med en ändring av pågående hyra?

-Är hyran betald med kredit- /bankkort kommer ytterligare ett belopp att reserveras för att säkra betalningen. Detta sker på distans och vi hör av oss vid eventuella problem. 
 

Kan jag lägg till en extra förare till hyresavtalet?

-Ja oftast är det möjligt. Kontakta uthyrande kontor för godkännande och kostnadsinformation. Kontaktuppgifter finns på ditt digitala hyresavtal. 
 

Är det tillåtet att övningsköra i hyrbilen?

-Ja, för att få övningsköra krävs att det finns ett giltigt övningskörningstillstånd samt att extra förare finns noterat på hyresavtalet. Den som är handledare måste vara noterad som hyrestagare för hyrbilen.  
 

Hur beräknas hyrestidens dygn?

-Brytpunkten för hyrestiden styrs av det klockslag som registrerats som upphämtningstid. Hämtades hyrbilen klockan 12:00 så är brytpunkten för dygnet nästkommande dag klockan 12:00.
 

Hur vet jag vilken bränsletyp hyrbilen ska tankas med?

-Information om bilens bränsletyp finns noterad på hyresavtalet, på bilnyckeln och på insidan av tanklocket.
 

Behöver jag betala trängselskatt?

- Europcar betalar trängselskatt till Transportstyrelsen och tillämpar en schablonmässig trängselavgift vid hyra i Göteborg, Storstockholm inklusive Arlanda, Haninge och Södertälje. Avgiften debiteras per hyresdygn, oavsett veckodag och månad. Schablonlösningen innebär att Europcar aldrig tar ut mer än en avgift per dag även om den faktiska kostnaden för passeringar skulle bli högre under din hyresperiod. Kör du bilen i utlandet gäller bestämmelser i respektive land. När du passerar vägtullar utomlands är det din skyldighet att själv betala avgifterna på plats.
 

Vad gör jag om oljelampan börjar lysa?

-Bilens oljenivå kontrolleras regelbundet av vår stationspersonal men om oljelampan ändå börjar lysa under hyrestiden är det viktigt att du kontaktar uthyrande kontor för assistans. Kontaktuppgifter finns på ditt digitala hyresavtal. Om uthyrningskontoret är stängt kontaktar du jourservice 020-61 00 61.
 

Vad händer om jag får en parkeringsbot/kontrollavgift?

-Vid utskriven kontrollavgift är det viktigt att den betalas till parkeringsbolaget inom föreskriven tid (vanligtvis 8 dagar). Betalas inte avgiften i tid tillkommer kostnaden tillsammans med administrationsavgift. 
 

Vad händer om jag får en skada på bilen?

-Oavsett vilken typ av skada behöver uthyrnade kontor kontaktas och en skadeanmälan ska fyllas i och omgående överlämnas till Europcar. Skadeanmälan finns i filens handskfack. Vid bilstöld, skadegörelse, parkeringsskada, viltskada eller inbrott ska polisanmälan göras.  
 

Vad händer om bilen får driftstopp?

-Kontakta uthyrningskontoret, kontaktuppgifter finns på ditt digitala hyresavtal. Om uthyrningskontoret är stängt kontaktar du jourservice 020-61 00 61. Vid driftstopp utanför Sverige kontakta Europcar-jouren på Tel +46-8-51792839. Journumret finns även angivet på utlandstillståndet.
 

Vad gör jag om bilen indikerar för service?

-Om du hyr bil under en längre period eller kör väldigt långt kan det hända att bilens serviceindikator börjar lysa. För att bilens garantier skall fortsätta gälla är det viktigt att bilen servas inom de intervaller tillverkaren bestämt. Kontakta uthyrande kontor för råd och hjälp. Kontaktuppgifter finns på ditt digitala hyresavtal. 
 

Behöver jag tvätta bilen innan den återlämnas?

-Städning av hyrbil vid normal användning ingår i priset. Är bilen utanför normalt skick så tillkommer en rekondavgift. Om rökning eller pälsdjur har förekommit i bilen debiterar vi faktisk kostnad för sanering och rengöring.
 

Behöver jag tanka bilen innan den återlämnas?

- Nej, Är hyrbilen inte är fulltankad vid återlämnandet debiteras dock bränslekostnad plus ett påslag på literpriset. Har du hyrt en el-bil så vill vi att bilen lämnas tillbaka med minst 80% laddat batteri, annars så debiteras du för laddning plus ett påslag
 

Är det GPS-sändare på hyrbilen?

-För er och vår säkerhet är våra bilar utrustade med en spårsändare. Spårsändaren kan känna av var bilen befinner sig vid eventuell olycka och vid olovligt brukande efter polisanmälan.

 

Upptäck Europcars mobila lösningar

Ladda ner Europcars app för iPhone, iPad och Android nu!

Mer information