FAQ

Innan hyrbilen hämtas ut

Erbjuder ni skadekostnadseliminering?
Ja, det gör vi.
Du kan välja till försäkringen vid bokningstillfället eller vid uthämtning av bil.

Får flera personer köra hyrbilen?
Ja, det är möjligt. Extra kostnader kan tillkomma.
Alla förare måste finnas registrerade på hyresavtalet.

Får jag köra utomlands med hyrbilen?
Ja. Våra hyrbilar får, med skriftligt godkännande av Europcar, köras utomlands.
Utlandstillstånd utfärdas av uthyrande station mot en tilläggsavgift på 1.250 kr inklusive moms. 
Utlandstillstånd för bilhyra inom Skandinavien kostar 425 kr inklusive moms.
Pris gäller tillsvidare men kan ändras.

Meddela att du ska köra utomlands redan vid bokningstillfället för att vara säker på att godkännandet bekräftas, då det finns restrektioner för vilka länder som vi kan godkänna.

Får jag röka i bilen?
Nej, alla våra bilar är rökfria.

Får jag ha djur i bilen?
Ja, vi erbjuder möjligheten att ta med ditt husdjur. Godkännande krävs av uthyrande station.

Kan jag låna ut mitt Privilegekort?
Nej, det är ett personligt kort.

Kan jag hämta hyrbilen när uthyrningskontoret har stängt?
Efter kontorstid gäller särskilda villkor och avgifter. Kontakta oss för mer information på telefon 0770-770050.

Kan ni fakturera mig?
Nej, betalning sker med kreditkort.

Måste jag lägga en deposition när jag ska hyr bil hos Europcar?
Vi debiterar faktisk kostnad vid uthämtning av bil, plus 3.000 kr i deposition. Denna reduceras till 500 kr vid tecknande av Skadekostnadseliminering.

Behöver jag betala trängselskatt?
Du behöver inte betala trängselskatt till Transportstyrelsen när du hyr bil i Sverige.
Europcar tillämpar en schablonmässig trängselavgift vid hyra i Storstockholm inklusive Arlanda, Södertälje och Haninge.
Avgiften debiteras per hyresdygn, oavsett veckodag och månad.
Schablonlösningen innebär att Europcar aldrig tar ut mer än en avgift per dag även om den faktiska kostnaden för passeringar skulle bli högre under din hyresperiod.

Kör du bilen i utlandet gäller bestämmelser i respektive land.
När du passerar vägtullar utomlands är det din skyldighet att själv betala avgifterna på plats.

 

Under hyresperioden

Vad gör jag om jag hittar en skada på bilen som jag precis har hämtat ut?
Innan du kör iväg med hyrbilen är det viktigt att du stämmer av att de noteringar som finns dokumenterade på ditt klarställningsblad så att det stämmer överens med bilens skick.
Vid avvikelser måste du kontakta uthyrande station innan du kör iväg annars kan du bli ersättningsskyldig.

Kan jag lämna hyrbilen på ett annat uthyrningskontor än där jag hämtade ut den?
Möjligheten finns. Kontakta uthyrande station för godkännande och kostnadsförslag.

Kan jag ändra återlämningsdatum?
Möjligheten finns. Kontakta uthyrande station förgodkännande och kostnadsförslag.

Kan jag lägga till en extraförare?
Ja, det är möjligt. Kontakta uthyrande station för kostnadsförslag.

Hur vet jag vilken bränsletyp jag ska tanka?
Du hittar information om bilens bränsletyp på bilnyckeln och på insidan av tanklocket.

Jag har fått en parkeringsbot. Vad ska jag göra?
Har du fått en parkeringsbot under hyrestiden måste du själv betala den till parkeringsbolaget inom föreskriven tid (vanligtvis 8 dagar). Om du inte betalar direkt kommer en påminnelse till oss.
Vi debiterar då hyrestagaren för parkeringsboten plus en administrativ avgift.

Behöver jag betala trängselskatt?
Du behöver inte betala trängselskatt till Transportstyrelsen när du hyr bil i Sverige.
Europcar tillämpar en schablonmässig trängselavgift vid hyra i Storstockholm inklusive Arlanda, Södertälje och Haninge.
Avgiften debiteras per hyresdygn, oavsett veckodag och månad.
Schablonlösningen innebär att Europcar aldrig tar ut mer än en avgift per dag även om den faktiska kostnaden för passeringar skulle bli högre under din hyresperiod.

Kör du bilen i utlandet gäller bestämmelser i respektive land. När du passerar vägtullar utomlands är det din skyldighet att själv betala avgifterna på plats.

Vad gör jag om oljelampan börjar lysa?
Bilens oljenivå kontrolleras regelbundet av vår stationspersonal.
Om oljelampan skulle börja lysa under färd är det viktigt att du kontaktar uthyrande station för assistans.

Vad gör jag om jag får en skada på bilen under min hyresperiod?
Vid alla typer av skador skall uthyrande kontor kontaktas och en skadeanmälan fyllas i och omgående lämnas till Europcar. Skadeanmälan finns i bilens handskfack.
Vid bilstöld, skadegörelse, parkeringsskada, viltolycka eller inbrott ska polisanmälan alltid göras.

Vad händer om jag får driftstopp?
Kontakta uthyrande station.
Vid driftstopp utanför ordinarie öppettider ring 020-610061.
Sker driftsavbrottet utomlands ringer du Europcar-jouren på tel +46-8 517 928 39.
Journumret finns angivet på utlandstillståndet.

Vad gör jag om bilens serviceindikator börjar lysa?
Om du hyr bil under en längre period eller kör väldigt långt kan det hända att bilens serviceindikator börjar lysa. För att bilens garantier skall fortsätta gälla är det viktigt att bilen servas inom de intervaller tillverkaren bestämt. Kontakta uthyrande kontor för råd och hjälp.

Måste jag tvätta bilen innan den återlämnas?
Städning av bil för normalt slitage ingår i priset.
Är bilen överdrivet nedsmutsad så kommer vi att debitera en städavgift.

Måste jag tanka bilen innan återlämning?
Nej. Är hyrbilen inte är fulltankad vid återlämnandet debiteras dock bränslekostnad plus ett påslag på literpriset.

 

 

Efter hyresperioden

Vart vänder jag mig om jag glömt kvar något i bilen?
Kontakta kontoret där du återlämnade bilen. Kontaktuppgifter hittar du på europcar.se - Hitta oss.
Observera att Europcar inte ansvarar för kvarglömda saker.

Jag saknar kvitto för bilhyra. Var vänder jag mig?
Du är välkommen att kontakta vår kundservice på tfn 08-120 748 49 alternativt kundservice@europcar.se

Jag har fått en påminnelse men saknar fakturan. Var vänder jag mig?
Du är välkommen att maila fakturakopia@europcar.se

Vart vänder jag mig med en reklamation?
Du är välkommen att kontakta vår kundservice på tfn 08-120 748 49 alternativt kundservice@europcar.se
Ha gärna ditt bokningsnummer eller hyresavtal tillgängligt.
Har du hyrt bil i utlandet och bokat din hyrbil via en förmedlare, måste du vända dig till din bokningspartner med din reklamation.

Vad har ni för Bankgiro?
Nordea Bank BG 909-5530

Hur betalar jag en faktura från utlandet?
För att betala din faktura från utlandet behöver du nedanstående uppgifter:

Nordea Bank AB,
Corporate Merchant Banking S61,
105 71  STOCKHOLM,
SWEDEN,

Swiftaddress: NDEASESS
IBAN Number: SE35 9500 0099 6034 0430 8375

Jag har fått ett inkassokrav, vad gör nu?
Kontakta inkassobolaget omgående, så att ärendet inte går vidare till Kronofogden.
Saknar du fakturakopian eller har synpunkter på den så lyfter du detta med inkassobolaget direkt.
Telefonnummer till Intrum: 08-616 76 60
 

Jag har fått ett brev från Kronofogden, vad har hänt?
När en skuld hamnar på inkasso startar en process. Betalas skulden direkt, inklusive de kostnader som lagts till, avslutas ärendet. Om den inte gör det kan olika myndigheter kopplas in, exempelvis tingsrätten och Kronofogden.

 

Upptäck Europcars mobila lösningar

Ladda ner Europcars app för iPhone, iPad och Android nu!

Mer information