Integritetspolicy
Inledning
EUROPCAR INTERNATIONAL S.A.S.U., 13 ter Boulevard Berthier, 75017, Paris, Frankrike (nedan kallat ”EUROPCAR”) och The Key to Mobility Services GmbH, Schwalbacher Str. 72, 65760 Eschborn, Tyskland (nedan kallat ”K2M”) har förenat sina krafter (tillsammans kallade ”vi”, ”oss” eller ”vår(a)”) för att erbjuda dig en multimodal mobilitetslösning via denna applikation (nedan kallad ”Appen”).
För att kunna använda appen behöver du lämna dina personuppgifter för olika syften, särskilt för att skapa och få åtkomst till ditt personliga konto samt ytterligare tjänster. För dessa syften agerar vi som gemensamt personuppgiftsansvariga.
För att erbjuda dig den multimodala mobilitetsappen med olika mobilitetstjänsteleverantörer (nedan kallade ”MSP”) kommer dina personuppgifter även att överföras till olika parter såsom respektive MSP eller betaltjänstleverantör (nedan kallad ”PSP”), beroende på de tjänster du väljer. Denna överföring sker endast om du begär att använda en tjänst från en MSP via Appen. I det sammanhanget agerar MSP som en oberoende personuppgiftsansvarig enligt sin egen integritetspolicy.
När du lämnar dina personuppgifter till oss eller när vi samlar in personuppgifter om dig, förbinder vi oss att använda dessa i enlighet med denna integritetspolicy. I det följande kommer du att informeras om vilka personuppgifter som omfattas, hur de behandlas och vilka rättigheter du har i detta avseende, särskilt enligt dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 (GDPR).
1. Vilka personuppgifter samlar vi in?
Med personuppgifter menar vi uppgifter som identifierar dig direkt, men även uppgifter som identifierar dig indirekt.
De kategorier av personuppgifter som vi samlar in inkluderar följande:
Identitets- och kontaktuppgifter (såsom efternamn, förnamn, postadress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum) |
Identifieringsuppgifter (såsom körkort och ID-kort) |
Avtals- och bokningsuppgifter (såsom valt fordon, bokningstid) |
Uppgifter relaterade till användning av appen och inställningar (såsom land, språk, tidszon, IP-adresser och annan information som är strikt nödvändig för att tillhandahålla de begärda tjänsterna, insamlad via spårningstekniker), preferenser, IT-användningsdata |
Uppgifter relaterade till kundnöjdhet (såsom betyg och undersökningar) |
Faktureringsuppgifter (såsom uppgifter om transaktionen som plats och tid för uthyrning) och betalningsuppgifter (såsom betalningsstatus, transaktionsnummer) |
2. Hur samlar vi in dina personuppgifter?
För att kunna driva Appen och tillhandahålla de begärda tjänsterna kommer vi att behandla de ovan nämnda kategorierna av uppgifter. Nödvändig information kommer därför att lagras på din enhet eller så kommer vi att få åtkomst till redan befintlig information, så kallade cookies. Utan ditt uttryckliga samtycke kommer vi endast att använda sådana cookies som är strikt nödvändiga av tekniska skäl eller för funktionaliteten hos Appen och de tjänster du begärt. Detta inkluderar uppgifter om din identitet, identifiering och kontaktuppgifter samt användningsdata av själva Appen, t.ex. geodata för att visa kartvy och uppgifter om dina bokningar. Du kan hantera valfria cookies i sekretessinställningarna i Appen. Ytterligare information om cookies finns i cookiepolicyn (avsnitt 2 till 7). För mer information om de behandlade datakategorierna och syften samt rättslig grund hänvisar vi till avsnitt 1 ovan och till nästa avsnitt 3.
3. För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?
Vi samlar in och behandlar dina personuppgifter för olika ändamål och på följande rättsliga grunder:
Ändamål med behandlingen | Rättslig grund för behandlingen |
Appens drift
(t.ex. hantering av kunddata, optimering av appen, information som är strikt nödvändig för att tillhandahålla de begärda tjänsterna genom spårningstekniker) | Necessary for the fulfilment of a contract that you have concluded or for the implementation of pre-contractual measures that take place at your request (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. b GDPR).
Necessary to safeguard legitimate interests of us or a third party (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. f GDPR).
Covered by your voluntarily given consent (Art. 9 para. 2 lit. a GDPR) if data also contains special categories of personal data pursuant to Art. 9 para. 1 GDPR (e.g. biometric data).
Necessary in order to provide the requested services (Art. 5(3) ePrivacy Directive). |
Erbjudande av mobilitetstjänster från MSP:er till användare av appen
(t.ex. bokning av hyrbilar) | Necessary for the fulfilment of a contract that you have concluded or for the implementation of pre-contractual measures that take place at your request (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. b GDPR). |
Identifiering av kunden
(t.ex. körkort och ID-handling) | Necessary for compliance with the legal obligations of road traffic laws (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. c GDPR).
Covered by your voluntarily given consent (Art. 9 para. 2 lit. a GDPR) if data also contains special categories of personal data pursuant to Art. 9 para. 1 GDPR (e.g. biometric data). |
Marknadsföring
(t.ex. enkäter, lojalitetsprogram, reklam, push-notiser) | Necessary to safeguard legitimate interests of us or a third party (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. f GDPR), in particular to be able to send customised offers in a timely and reliable manner and to display online advertising tailored to you.
Covered by your voluntarily granted consent (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. a GDPR). |
Kundprofiler
(t.ex. erbjudanden om produkter och tjänster anpassade till dina intressen) | Necessary to safeguard our legitimate interests of us or a third party (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. f GDPR), in order to provide tailored offers to you based on simple analyses of usage data and obvious preferences and to avoid unwanted or unsuitable offers (limited analyses).
Covered by your voluntarily granted consent (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. a GDPR) (extensive analyses). |
Betalning
(t.ex. förenkling av betalningsprocessen) | Necessary for the fulfilment of a contract that you have concluded or for the implementation of pre-contractual measures that take place at your request (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. b GDPR).
Necessary to safeguard legitimate interests of us or a third party (Art. 6 para. 1 subpara. 1 lit. f GDPR). |
4. Vem är mottagare av dina personuppgifter?
4.1. Kategorier av mottagare
Dina personuppgifter kan lämnas ut till våra anställda, våra auktoriserade representanter och tredje parter för att vi ska kunna tillhandahålla de tjänster du valt. I synnerhet:
till mobilitetstjänstleverantörerna (MSP) som du bokar en tjänst hos,
till våra underleverantörer, särskilt våra IT-leverantörer för hosting, underhåll eller utveckling, som hjälper oss att leverera våra tjänster,
till marknadsföringsbyråer som hjälper oss att analysera kundnöjdhet och skicka pushnotiser,
till betaltjänstleverantören (PSP),
till leverantören av biometrisk identifiering.
Vi kan även lämna ut dina personuppgifter i enlighet med tillämpliga lagar och regler till behöriga myndigheter, om vi är skyldiga att göra det.
4.2. Internationella överföringar
Vi kan även komma att överföra dina uppgifter till ett land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), till exempel USA. Sådan överföring sker i enlighet med kraven i artiklarna 44–49 i GDPR, där en lämplig skyddsnivå säkerställs särskilt genom:
ett adekvat beslut från Europeiska kommissionen enligt artikel 45 i GDPR,
EU:s standardavtalsklausuler enligt artikel 46 punkt 2 c och d i GDPR,
eller bindande interna dataskyddsregler enligt artikel 47 i GDPR.
Du kan komma åt och läsa EU:s standardavtalsklausuler på Europeiska kommissionens webbplats eller begära en kopia direkt från oss.
5. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Dina personuppgifter sparas under olika tidsperioder beroende på syftet med behandlingen.
Ändamål med behandlingen | Lagring av data |
Drift av appen | Radering senast tre (3) år efter att appavtalet har avslutats, med början vid slutet av det år då avtalet avslutades. |
Tillhandahållande av mobilitetstjänster från MSP till appens kund | Radering senast tre (3) år efter att appavtalet har avslutats, med början vid slutet av det år då avtalet avslutades. |
Identifiering av kunden | Radering senast tre (3) år efter att appavtalet har avslutats, med början vid slutet av det år då avtalet avslutades. |
Marknadsföring | Radering senast tre (3) år efter att appavtalet har avslutats, med början vid slutet av det år då avtalet avslutades. |
Kundprofiler | Radering senast tre (3) år efter att appavtalet har avslutats, med början vid slutet av det år då avtalet avslutades. |
Betalning | Radering senast tre (3) år efter att appavtalet har avslutats, med början vid slutet av det år då avtalet avslutades. |
6. Vilka rättigheter kan du utöva beträffande behandlingen av dina personuppgifter?
Inom de gränser och villkor som föreskrivs av gällande regler kan du:
få tillgång till dina personuppgifter och erhålla mer information om hur vi behandlar dem;
få dina personuppgifter rättade, uppdaterade och raderade, med förbehållet att radering endast kan ske när (i) uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de behandlades, (ii) du återkallar ditt samtycke och det inte finns någon annan rättslig grund för behandlingen, (iii) du motsätter dig behandlingen av dina personuppgifter och det inte finns några tvingande berättigade skäl för behandlingen, (iv) dina personuppgifter har behandlats olagligt, (v) personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse;
få de personuppgifter du lämnat till oss i ett strukturerat, vanligt förekommande och maskinläsbart format, samt ha rätt att överföra dessa uppgifter till en tredje part när behandlingen av dina personuppgifter (i) har skett automatiserat och (ii) baseras på ditt samtycke eller på ett avtal mellan oss;
begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter, vilket innebär att vi under en begränsad tid inte får använda dina personuppgifter. Du kan utöva denna rätt när: (i) du ifrågasätter riktigheten i dina personuppgifter under tiden som vi kontrollerar riktigheten, (ii) behandlingen är olaglig och du motsätter dig radering och istället kräver att behandlingen begränsas, (iii) vi inte längre behöver dina personuppgifter men de krävs för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, (iv) du motsätter dig behandlingen av särskilda skäl som gäller din situation, medan vi bedömer om våra berättigade skäl väger tyngre än dina;
återkalla ditt samtycke till behandling som baseras på ditt samtycke;
lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet;
7. Hur kan du utöva dina rättigheter?
Om du vill veta mer om bestämmelserna i denna integritetspolicy kan du kontakta oss på följande adresser:
Personuppgiftsansvarig:
EUROPCAR INTERNATIONAL S.A.S.U.
13 ter Boulevard Berthier
75017 Paris
Frankrike
E-post:
dpo@europcar.com | Personuppgiftsansvarig:
The Key to Mobility Services GmbH
Schwalbacher Str. 72
65760 Eschborn
Tyskland
E-post:
dataprotection@mobilitykey.com |
För att utöva dina rättigheter måste du styrka din identitet genom att tydligt ange ditt efternamn, förnamn och annan relevant information som gör det möjligt för oss att identifiera dig (t.ex. din postadress eller födelsedatum). Du måste även uppge den e-postadress eller den fysiska adress dit du önskar få svar skickat.
8. Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Vi är engagerade i att skydda dina personuppgifter. Särskilt använder vi lämpliga fysiska, tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att förhindra obehörig eller olaglig behandling, oavsiktlig förlust, förstörelse eller skada av dina personuppgifter.
9. Ändringar i denna integritetspolicy
Denna integritetspolicy gäller från och med mars 2025. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra vår integritetspolicy i enlighet med artikel 13 i GDPR.